Auto ombouwen tot camper: mag dat wel?

Auto ombouwen tot camper: mag dat wel?

Campers worden steeds populairder en dat is natuurlijk niet zo gek. De vrijheid die een camper geeft is voor de meeste vakantiegangers ook natuurlijk heel erg aantrekkelijk. Je heb gewoon ‘een huis op wielen’, hoe lekker is dat?! Je kunt ervoor kiezen om voor tienduizenden euro’s een super-de-luxe camper aan te schaffen, of gaan voor een iets goedkopere occasion. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om jouw (bestel)auto te verbouwen tot camper. Om de vraag in de titel te beantwoorden: ja, je mag je auto ombouwen tot camper, echter er zijn natuurlijk wel wat eisen.

Kies een goede auto uit

Natuurlijk is een beetje creatief zijn wel een must als je besluit om jouw (bestel)auto om te gaan bouwen tot camper. Daarnaast moet de auto natuurlijk wel geschikt zijn voor dit doel. Een Smart of Aygo is bijvoorbeeld niet een echte kanshebber. Vaak kiest men voor een bestelbus zoals een VW Transporter of een Mercedez-Benz Sprinter. Je kunt ook een Range Rover Evoque kopen op Autotrack.nl. Deze auto ziet er niet alleen heel stoer uit, hij is ook nog eens en erg sterk. Een camper heeft vanwege de inrichting een krachtige motor nodig, welke het wel moet aankunnen om een 12 procent helling te kunnen pakken zonder dat het angstzweet iedereen uitbreekt.

Auto ombouwen tot camper: mag dat wel?

Eisen vanuit de Belastingdienst

De Belastingdienst heeft op allerlei vlakken behoorlijk wat eisen, zo ook als het aankomt op het bouwen van jouw eigen camper. Zo moet de binnenruimte een (denkbeeldig) rechthoekig blok kunnen bevatten, met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarbij de stoelen in de achterste stand staan. Hieronder zetten we de andere eisen ook even voor je op een rijtje:

De binnenruimte van de kampeerauto moet voorzien zijn van:

  • minimaal 2 vaste zitplaatsen
    Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn. Maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
  • een vaste tafel
    De tafel mag zo bevestigd zijn, dat je deze eenvoudig kunt verwijderen
  • slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
    Dit mogen slaapplaatsen zijn die je met behulp van de zitplaatsen maakt, maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:  bij 1 tweepersoonsslaapplaats minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed, bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
  • minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
  • een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
    Het werkblad moet minimaal 60 cm hoog zijn en voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
  • een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
    Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.

Beginnen met bouwen

Als je je bouwplannen helder hebt en ook precies weet wat er allemaal nodig is om dit te gaan realiseren, dan kun je beginnen met het ombouwen. De meeste mensen beginnen met de vloer achter de twee voorstoelen te voorzien van (multiplex-)inbouw. Hierna maakt men vaak het houten raamwerk dat de basis zal vormen voor een afgetimmerde ruimte waar je later alle bagage e.d. in kunt opbergen. Laat de achterkant (aan de kant van de achterklep) open zodat je makkelijk overal bij kunt. Bovenop deze constructie kun je het matras leggen waar je op gaat slapen. Heb je genoeg ruimte dan kun je in het midden van de camper de vloer vrijhouden zodat er aan beide zijdes aparte banken kunt maken waar je eventueel ook op kunt slapen. Eventueel zou hier een eenvoudig te verwijderen tafel tussen kunnen worden gezet. Is de auto geschikt voor een dakverhoging, dan zou je ook hier de slaapplaatsen kunnen maken. De keuken kun je voorzien van een hangend werkblad waar je een standaard camping gasstel op kunt zetten. Daarnaast kun je een simpel kraantje installeren dat je aan kunt sluiten op een watertank. Het water moet wel via een spoelbak kunnen worden afgevoerd naar buiten.

Registreren

Voldoet jouw camper aan alle eisen, dan is het tijd om deze te registreren bij de RDW. Hier zal de auto worden gekeurd en alles wordt stuk voor stuk nagelopen en indien aanwezig afgevinkt. Ook kijkt men naar de veiligheid in het algemeen. Als men het niet veilig genoeg acht, dan zal deze worden afgekeurd. Indien de keuring is geslaagd dan kun je de Belastingdienst verzoeken voor de auto een ‘bijzonder tarief’ te rekenen bij de motorrijtuigenbelasting. Je dient dan met foto’s aan te kunnen tonen dat je aan alle eisen voldoet. Als je alles goed regelt betaal je voor je camper geen provinciale opcenten en brandstoftoeslag. Het kan wel zo zijn dat fijnstoftoeslag van toepassing is.