Vrijheid, volop mogelijkheden en je hebt altijd een slaapplek bij je. Voor veel mensen is een camper iets om van te dromen. En voor jou is het bijna zover. Je gaat een camper kopen. Waarschijnlijk ben je al een tijdje aan het dromen over plekken waar je naartoe gaat en wat je onderweg allemaal tegen gaat komen. Voordat het zover is, is het zaak om de juiste keuze te maken. Het is belangrijk om alle opties af te wegen en bepaalde zaken niet uit het oog te verliezen. Welke dat zijn, ontdek je in dit artikel.
Nee, het is niet leuk om over ongelukken en schades na te denken, maar het moet wel gebeuren. Stel dat je klaar bent om te vertrekken en erachter komt dat een raam beschadigd is, dan heb je geen fijne start van je vakantie. Zorg er daarom voor dat je een of meerdere herstelbedrijven kent. Camper schade herstellen is niet iets wat iedere garage kan. Om vervelende starts van vakanties te voorkomen, doe je er goed aan een lijstje te maken. Dan heb je altijd een adres waar je heen kunt voor schadeherstel.
Heb je alleen een B-rijbewijs? Dan mag je volledig volgepakte camper niet meer dan 3.500 kilo wegen. In de praktijk betekent dit dat de camper zelf een maximum van ongeveer 3.000 kilo mag hebben. Voor zwaardere campers heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen C en C1. In de meeste gevallen volstaat C1. Dit is voor voertuigen met een maximum massa van 7.500 kilo. En wil je een camper met 8 of meer zitplaatsen? Dan heb je een busrijbewijs nodig.
Als je toch aan het checken bent, is het verstandig om de onderhoudshistorie mee te nemen. Verstandig is niet eens het goede woord, het is een vereiste! Onderhoud is essentieel bij een camper. Door het onderhoudsboekje door te nemen, ontdek je wat de eventuele zwakke punten van de camper zijn. Je voorwerk houdt daarmee nog niet op. Controleer ook of de camper altijd binnen of buiten stond gestald. En vergeet de kitnaden niet. Zijn deze op tijd nagelopen en/of gerepareerd? Deze checklist kan jou een hoop problemen schelen.
Je hoeft niet helemaal naar de Noordkaap, maar een uitgebreide proefrit is wel verstandig. Kies voor een route met veel verschillende wegen; snelwegen, stedelijk gebied en slecht wegdek mogen daarbij niet ontbreken. Belangrijk bij de proefrit is dat de motor koud is. Is dat niet zo, dan kun je beter op een andere datum terugkomen. Tijdens de rit let je op geluiden uit de motor, de versnellingsbak en het onderstel. Deze kunnen duiden op aanstaande reparaties.
Tot slot de aankoopkeuring. Dit is een must. Er zijn diverse keuringsstations waar je met je toekomstige camper naartoe kunt. Het kost je 250 tot 500 euro. Geen weggever, maar je bent duurder uit als je een beschadigde camper koopt.