Heb je een camper? Dan dien je deze ook goed te onderhouden, dat is helaas simpel zat. Het is niet altijd even leuk natuurlijk , vaak komen er kosten bij kijken waar je niet op zit te wachten. Voor je gevoel zie je er niets van terug. Toch is het erg belangrijk om je camper te onderhouden. Je moet veilig de weg op kunnen, de veiligheid van jezelf maar ook van de andere weggebruikers staat voorop namelijk.
Om te beginnen kun je zelf geregeld, het liefst maandelijks, de bandenspanning van de camper controleren. Op dat moment kom je dan te weten of de banden extra lucht nodig hebben. Dit kost niets maar is wel essentieel. Wist je dat de camper door een goede bandenspanning minder benzine verbruikt?
Een goede bandenspanning is ook belangrijk voor een goede wegligging. Houd wel in je achterhoofd dat een te hoge bandenspanning niet goed is, op die manier slijten je banden sneller en het contact met de weg wordt slechter.
De bandenspanning kun je zelf dus nog wel controleren. Een camper heeft alleen wel meer onderhoud nodig dan af en toe een bandencheck. Afhankelijk van het bouwjaar van de camper moet deze APK gekeurd worden. Er zijn veel autobedrijven en -garages die APK keuringen uitvoeren, check altijd eerst even of zo’n bedrijf of garage wel door de RDW erkend is als APK bedrijf.
Hoe de APK keuring precies in zijn werk gaat kom je te weten door verder te lezen, maar eerst meer over de bandenspanning.
Allereerst dien je de bandenspanning van jouw camper te achterhalen. Deze is terug te vinden in het instructieboekje van de camper. Het kan ook zijn dat de spanning aan de binnenzijde van de camperdeur of achter het tankklepje te vinden is. Eenmaal aangekomen bij een bandenpomp, stel die dan in op de juiste spanning. Draai vervolgens het ventieldopje van de band los en sluit daar de bandenpomp op aan. Vanaf de pomp hoor je een piepje indien de band de juiste spanning heeft bereikt. Draai vervolgens het ventieldopje weer op de band. Ga op deze manier elke band langs en je kunt (voorlopig) weer veilig de weg op.
Ook is je camper een keer aan de beurt voor een APK keuring. Bij zo’n keuring beoordeelt de keurmeester de camper op allerlei aspecten. De APK bestaat uit 3 onderdelen, namelijk: verkeersveiligheid, milieu en registratie. Heb je een camper op diesel met een bouwjaar vanaf 1980? Dan wordt de uitgestoten roethoeveelheid ook gemeten door de keurmeester. Verbruikt jouw camper benzine of lpg en is het bouwjaar van 1993 of later dan wordt er een viergasmeting uitgevoerd. De uitstoothoeveelheid met betrekking tot uitlaatgassen is wettelijk bepaald. Bij de viergasmeting wordt er beoordeeld of de benzine camper niet meer uitstoot dan wettelijk is toegestaan.
Het kan vervolgens zo zijn dat je camper na de APK keuring gecontroleerd gaat worden door de RDW, zij doen namelijk steekproeven. Op deze manier controleren zij of de keuring juist is uitgevoerd door het desbetreffende autobedrijf. Je bent verplicht om mee te werken aan deze steekproef.