Hoe worden Nederlanders aangezet om een elektrische auto te kopen?

Hoe worden Nederlanders aangezet om een elektrische auto te kopen?

Wie in Nederland overweegt om een nieuwe auto te kopen, kan toch beter even nadenken over elektrisch rijden. Onze overheid ziet je dat maar wat graag doen. Ze hebben een aantal voordelen uitgedokterd om het gebruik van elektrische voertuigen (EV) te stimuleren. In deze blog kom je te weten wat het ook voor jou kan beteken als je de overstap maakt naar elektrisch rijden.

Wat biedt de regering aan?

Om te kunnen profiteren van de voordelen die Vadertje Staat je aanbiedt, moet je wel 100% elektrisch rijden. Het maakt niet uit of het een nieuwe of een tweedehandsauto betreft. Zolang de oorspronkelijke nieuwprijs niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000 is. De al langer bestaande hybride en plug-in hybride wagens hebben hun eigen voorden, maar komen niet voor het pakket in aanmerking. Dit kun je krijgen:

 

      Je hoeft geen wegenbelasting te betalen als je 100% elektrisch rijdt

      Je financiële bijtelling kan lager zijn

      Zowel particulieren als bedrijven kunnen een subsidie aanvragen als ze een elektrische wagen kopen

Wat betekent elektrisch rijden in Europa?

Enkele jaren geleden keek je nog om wanneer je een elektrische wagen zag. Dat is ondertussen wel veranderd. Onze regering en die van de omringende landen deden grote inspanningen om het elektrisch rijden ook financieel aantrekkelijk te maken.

 

Noorwegen neemt in Europa de leiding. Bijna de helft van alle auto’s van de Noren wordt elektrisch aangedreven. Maar ook in Nederland neemt het aantal elektrische wagens sterk toe. Er rijden momenteel (situatie maart 2024) 464.508 elektrische auto’s in Nederland.

 

Ook de autosportwereld leverde zijn bijdrage. Er zijn verschillende competities die enkel met elektrische wagens gereden worden. Er is zelfs een elektrische versie van het Formule 1 rijden. Dit heeft ermee voor gezorgd dat elektrisch rijden niet langer smalend bekeken wordt. Dankzij de autosport zijn heel wat stoere binken nu ook elektrisch gaan rijden.

Waarom zou je elektrisch gaan rijden?

Behalve verschillende financiële tegemoetkomingen is er nog wel meer dat je kan aanzetten om elektrisch te rijden. Op de eerste plaats worden al die inspanningen gedaan om naar een schoner milieu tot te leven. Dit in nu net wat de echte gemotiveerde bezitters van de EV’s belangrijk vinden.

 

Door niet langer met een verbrandingsmotor te rijden verkleinen we onze ecologische voetafdruk spectaculair. Rij je per jaar 15.000 km zul je met een benzinewagen gemiddeld 3360 kg CO₂ geproduceerd hebben. Met een dieselwagen nog meer. Rijden op groene stroom brengt dat cijfer terug naar de helft.

Wat zijn de andere stimuli om elektrisch te rijden?

Naast het belastingvoordeel, de subsidie en een gerust geweten omdat je voor Moeder Natuur zorgt, is er nog meer.

Minder onderhoudskosten

Zo zul je minder onderhoudskosten hebben aan een elektrische wagen. Er hoeft niet hetzelfde intensief onderhoud te gebeuren zoals bij verbrandingsmotoren. Geen oliewisselingen, luchtfilter, oliefilter en ga zo maar door.

Een laadpaal voor de deur

De Nederlandse regering geeft, in tegenstelling tot België, geen directe subsidies voor het plaatsen van je laadpaal. Er zijn echter wel gemeenten die zelf hiervoor budgetten uitgetrokken hebben. Je kunt in bepaalde steken ook een aanvraag doen om een openbare laadpaal vlak in je buurt te installeren. In deze steden en gebieden wordt heel actief aan dit project meegewerkt:

 

      Amsterdam

      Rotterdam

      Den Haag

      Gelderland

      Overijssel

      Noord-Holland

      Flevoland

      Utrecht

      Eindhoven

      Groningen

      Brabant

      Limburg

      Drenthe

      Friesland

 

Besparing op benzine

De aankoop van een elektrische auto is nog steeds wat duurder dan die met een verbrandingsmotor. Maar het is op dat gebied een beetje een herhaling van het dieselverhaal 50 jaar geleden. Toen waren diesels veel duurder dan benzinewagens, maar je haalde voordeel uit de merkelijk goedkopere brandstof in die tijd.

 

Dit zien we nu opnieuw bij de elektrische auto. Wanneer we gaan rekenen komen we met de huidige prijzen aan een kostenpost van € 0,04 per elektrische kilometer. Berekend aan een verbruik van € 0,35 per kWh waarmee je 6 tot acht kilometer kunt rijden. Met de huidige prijzen aan de benzinepomp, en een auto die 1:15 verbruikt, betaal je voor diezelfde kilometer € 0,15.

Het geweldige rijcomfort

Elektrisch rijden is comfortabel rijden. Dus je hebt een goed gevoel en bent ontspannen. Dat is eigenlijk met geen geld uit te drukken. Dit levert rijden met een elektromotor:

 

      Geniet van de stilte. Een elektromotor maakt niet het brullende geluid van een verbrandingsmotor.

      Elektrisch rijden is rijden met een automaat. Je hoeft helemaal niet meer te schakelen

   Rijden met één pedaal: Gas geven er remmen doe je in een elektrische wagen met slechts één pedaal. Als je het gaspedaal loslaat gaat de motor vanzelf remmen. De energie die daardoor vrijkomt wordt weer opgeslagen om verder te kunnen rijden.