Als je op zoek gaat naar een camper is het aanbod op het eerste gezicht misschien best overweldigend. De ene camper is de andere niet en er zijn zoveel verschillende soorten, maten en modellen. Het wordt al een stuk overzichtelijker als je weet dat alle modellen tot 4 categorieën terug te brengen zijn. We parkeren de kenmerken van de buscamper, de alkoof, de half-integraal en de integraal voor je naast elkaar.
Alvast een handig ezelsbruggetje; elk type camper heeft zijn naam te danken aan zijn uiterlijk. Wat sowieso belangrijk is om te weten: het model dat je kiest bepaalt niet alleen hoe de camper er van de buitenkant uitziet, maar heeft ook invloed op de indeling binnen.
Met zijn compacte formaat en leuke uiterlijk is de buscamper enorm geliefd. Dit kleinste type camper heeft de basis van een bestelbus, waardoor het ‘woongedeelte’ van de camper niet op het chassis wordt gebouwd, maar ingebouwd is. Het extra hoge dak is ook fijn, want daardoor heb je een stuk meer leefruimte. En om nóg meer ruimte te creëren, bijvoorbeeld een extra slaapplek, zijn er ook modellen met een hefdak.
Buscampers zijn erg efficiënt ingericht, waardoor alles erin past. Een ruim bed, een vast toilet, een douche, een keuken en vaak zelfs nog een zithoek. Ideaal dus! Een buscamper rijdt daarnaast als een hoge personenauto, past op iedere standaard parkeerplaats, is heel wendbaar en je kunt hem zelfs als gewone auto gebruiken buiten de vakanties om. Ga je op reis met een groter gezelschap? Controleer dan wel even of iedereen vervoerd mag worden in de buscamper, want er moet voor iedereen een plaats met veiligheidsriem aanwezig zijn.
Creatieve plannen om een bus om te bouwen tot buscamper? Leuk! Dat kun je laten doen bij bedrijven in Nederland die daar gespecialiseerd in zijn, maar je kunt natuurlijk ook zelf aan het klussen slaan. Zorg er wel voor dat de inrichting van je buscamper nog steeds voldoet aan de richtlijnen van de RDW en de Belastingdienst, anders loop je misschien het interessante wegenbelastingtarief voor campers mis.
Je hebt de term vast al eens gehoord, maar wat is het nu precies? Een alkoof is een tussenkamer of kleine zijkamer zonder ramen die je als slaapkamer kan gebruiken. In deze efficiënt ingerichte camper vind je boven de cabine een ruimte met een royaal tweepersoonsbed. De alkoofcamper! Het oermodel onder de campers.
Via een trapje bereik je de slaapkamer. Het grootste voordeel is dat je het bed niet om hoeft te bouwen tot zitje, of andersom, in de ochtend, avond of wanneer je binnen wilt zitten. Ook handig wanneer je nog even tv wilt kijken en je reispartner alvast wil gaan slapen. Houd er wel rekening mee dat je maar beperkte ruimte boven je hoofd hebt, wanneer je onder de wol kruipt. Vaak niet meer dan zo’n 50 tot 80 centimeter.
Reis je met je gezin, dan is de alkoof perfect. Omdat je maar twee extra slaapplekken in de leefruimte van de camper nodig hebt, kun je op een relatief klein oppervlak toch makkelijk met twee kinderen kamperen. Wil je zelf niet boven liggen, dan is dat geen enkel probleem. Het is voor kinderen een hartstikke leuk én handige plek, zeker wanneer ze ’s avonds naar bed moeten of ’s middags nog slapen.
De alkoofcamper is vanwege de gemakkelijke bouw ook aantrekkelijk geprijsd. Houd deze aandachtspunten wel in gedachten:
· Vanwege de minder gestroomlijnde vorm aan de voorkant is je brandstofverbruik hoger.
· Oppassen geblazen, want de hoge ‘hoeken’ van de alkoof vergroten de kans op schade. In de buurt van uitstekende dakplaten en laaghangende takken kan het soms spannend worden.
· Ben je wat minder goed ter been? Dan is de alkoof wellicht alleen handig voor logees of als opbergruimte, en niet om elke avond in te klimmen. Een ander model past waarschijnlijk beter bij je.
· Lig je met z’n tweeën in het bed van de alkoof, dan moet degene die het meest vooraan ligt over de ander heen klimmen bij een nachtelijk toiletbezoek. De hele oppervlakte van de alkoof wordt namelijk ingenomen door het bed.
Meer te weten komen over campers of kamperen? Neem een vrijblijvend proefabonnement van drie edities op ACSI FreeLife magazine, nu voor slechts € 12,95 !
Het half-integraal is ook een populaire optie. Deze mix tussen de alkoof en de laatste categorie, de integraal, heeft een strak design waarin de slaapcabine en de woonruimte vloeiend in elkaar overlopen. Dat geeft voor veel kampeerders de doorslag! Deze verbinding wordt ook wel de ‘pet’ genoemd. In dit gedeelte is plaats voor een extra groot dakraam of meer kastruimte.
Het bed staat dus achterin de camper en hangt niet boven de cabine. Dit model is daardoor gemiddeld ook wat langer dan het alkoofmodel. Je hebt hierdoor wel de mogelijkheid voor bijvoorbeeld een garage achterin: een opbergruimte die van de buitenkant bereikbaar is. Voor extra slaapplekken kun je in dit model ook een hefbed aan de voorzijde van de camper plaatsen. Zo’n hefbed is tegen het dak van de camper bevestigd. Wanneer je wilt gaan slapen, laat je het bed naar beneden zakken.
Deze half-integraal gaat ook wel als semi-integraal door het leven. Je hebt een aantal voordelen:
· De vrij compacte hoogte zorgt voor een goede wendbaarheid, waardoor jouw rijcomfort verhoogd wordt.
· De voorzijde zorgt voor minder weerstand dan dat je bij het alkoofmodel hebt. Het gevolg: een lager brandstofverbruik!
· Een sportieve uitstraling.
De integraalcamper is het neusje van de zalm onder de campers. Dit model wordt gezien als de topklasse en dat is zeker niet onterecht. Het belangrijkste kenmerk van de integraal is de ruime cabine die doorloopt naar het woongedeelte van de camper. Door de grote voorruit heb je een perfect uitzicht rondom én een grote kijkhoek naar boven. Maar dat zijn niet de enige pluspunten:
· Roest? Dat kent dit model vaak niet. Het materiaal van de cabine is namelijk vaak van kunststof, in plaats van staal.
· Het blijft lekker warm in deze camper. De volledige zijkant kan namelijk in zijn geheel geïsoleerd worden.
· Het bed vind je boven de cabine, in de vorm van een comfortabel hefbed. Zo wordt alle ruimte in dit luxe huisje op wielen optimaal benut.
Een interessant kenmerk, en misschien ook wel een nadeel, van de integraal is dat bijrijders geen eigen portier hebben. Daarnaast moet je flink kunnen en willen investeren: de bouw van de geïntegreerde cabine is namelijk erg complex. De integraalcamper is dan ook het meest prijzige model. Daar tegenover staat dan wel de luxe en het feit dat het model erg waardevast is.
Wil je meer informatie over campers en kamperen? Sluit dan nu een proefabonnement af met maar liefst 38% korting op ACSI FreeLife magazine.
Voor slechts € 12, 95 ontvang je 3x het ACSI FreeLife magazine. Hierin lees je alles over campers, caravans en trekauto’s, inspirerende kampeerbestemmingen, de nieuwste producten, trends op kampeergebied en nog heel veel meer. Het proefabonnement loopt automatisch af, dus je kunt het geheel vrijblijvend uitproberen. Klik hier om te profiteren van de aanbieding!